Saturday, January 1, 2011

Selamat tahun Baru 2011

Setiap helai daun pada pokok dapat dilihat pada mata, tetapi
pernahkah kita mengucap kasih pada-Nya

Selamat Tahun Baru Masihi semua. 2011. Panjang usia dunia ini. Terima kasih tuhan kerana memanjangkannya. Untuk diri kami dan mereka yang akan dilahirkan. Terus aku titip satu-satu kata sebagai tanda kenangan tentang masa ini untuk satu masa nanti. Jarang kita meletakkan azam pada tuhan yang menciptakan. Kerap kita meletakkan azam pada ciptaan tuhan. Memikirkan masa depan dunia, tertinggalkan masa depan akhirat yang kekal selamanya. Saya tidaklah semulia kekasih Allah. Merindui titah tuhan dan kadang-kadang teralpa dengan perintahnya. Kadang saya bandingkan diri dengan teman-teman lain. Jauh sekali mereka dari noda pada pandangan saya sendiri. Untuk menjadi seperti mereka, pasti sekali mahu. Tetapi saya terasa jauh ketinggalan di belakang mereka dalam menuju ke jalan Pencipta yang Agung. Begitu banyak nikmat Allah yang tidak pernah kita fikirkan sebagai satu tanda yang perlu kita syukurkan dan pasti sekali tidak dapat kita dustakan. Semoga tahun ini, bukan hanya sebagai tahun untuk kita bersuka ria, menjadualkan penuh aktiviti untuk manusia yang kita cintai,   tetapi juga untuk menghambakan diri dengan serendah-rendah darjat, untuk menjadi setinggi-tinggi martabat di Hari Pembalasan. Sempat saya bacakan beberapa baris ayat suci al-Quran dari surah Ar-Rahman : 
Dan Allah telah meratakan bumi untuk makhluk(Nya), di bumi itu ada buah-buahan dan pohon kurma yang mempunyai kelopak mayang. (QS. 55:10-11)

No comments:

Post a Comment