Saturday, January 29, 2011

Mengapa Aku?

Akan ku terima cintamu
Ketika mula meringankan jari-jemari menghasilkan bunyi-bunyi halus pada papan kekunci, azan Maghrib berkumandang melepasi rintik-rintik hujan yang berguguran. Kesunyian terasa jelas ketika tasbih-tasbih dibaca syahdu. Lalu mengapa aku terus duduk di bangku ini. Membiarkan ayat-ayat suci itu berlalu meninggal pergi. Membiarkan penantian itu berterusan. Terus kepenatan aku sandarkan pada setiap alasan yang ada. Tetapi secara sedar, aku yang perlu menyedarkan mereka yang lalai. Tetapi mengapa aku membiarkan diri terus kaku dan layu bersama noda-noda yang lain. Membiarkan mereka terus berkata akan sikap diriku. Mengapa aku? Salahkah aku? Ya, memang salah! Kau biarkan aku terus bersama noda bawah sedar. Kerana memikirkan keasyikan luluh dan terus. Sedangkan tahu, cintaku bukan di situ. Bukan untuk dia. Bukan untuk mereka.

No comments:

Post a Comment