Thursday, October 28, 2010

Rimbunan Ribut

Datangnya tiada jemputan, pulangnya tiada
siapa menghantar.
"Ombak datang!" Jerit kuat seorang lelaki yang begitu dekat dengan gigi pantai yang tidak setenang tadi. Senyuman dan lambaian mesra pantai tidak lagi berseri. Aku terlekat di tengah-tengah taufan manusia yang berlari menyelamatkan diri dipukul ombak yang datang. Ombak yang semakin tinggi dan melompat jauh dari sempadan yang telah digariskan. Sekali. Dua kali. Aku masih lagi mampu berdiri tanpa bergerak sedikit. Kuasa apakah yang merasuk diriku. Jin laut? Aku bertanya pada diriku yang seolah-olah sudah dibius pelali. Hanya berdiri walaupun bencana menggila dihadapanku. Lari-lari. Ayat perintah itu hampir ratusan kali aku dengar sepanjang berdiri di sini. Angin dari arah selatan bertiup kencang. Tadi tidak sekuat ini. Tadi anginnya hanya mampu menguraikan sehelai dua rambutku. Kali ini tidak. Pokok kelapa di yang hampir seratus tahun usianya seakan tercabut. "Makkkkkk!!!" Suara memanggil-manggil akan ibu kedengaran. Tangisan tiada lagi tandingan di pantai ini. Itu sahaja melodi yang menjadi alunan bersama hempasan ombak dan tiupan angin yang sakitnya tidak ada ubat.
* * *
Ombak itu sudah senyap menghempas pantai. Tiada lagi kedengaran anak-anak kecil memanggil ibunya. Angin sudah pulang ke puncanya. Jin laut tadi sudah puas melepaskan amarahnya. Tinggal aku di tengah pantai ini. Saksi kejadian yang meragut. Meragut ribuan nyawa menceraikan kasih. Dan mendatangkan derita pastinya. Semua bertaburan. Pokok yang tadinya berdiri sombong meninggi kini menyembah bumi. Pasir-pasir yang mampat kadang-kadang jerlus lembut menarik kaki basah keras bercampur hidupan laut yang sesat. Anak kecil tadi tidak sempat memeluk ibunya yang jauh bergelimpang memeluk pasir yang bukan kasihnya dulu. Aku. Mengapa masih di sini. Mengapa tidak aku hulurkan simpati pada mereka. Megapa aku tidak berganjak. Mereka memerlukan aku. Kemana perginya kasih sesama insanku. Mengapa tidakku sambut tangan-tangan yang melambai simpati. Aku ingin menggerakkan kakiku yang dari tadi tidak mahu berpisah dengan tanahnya. Masih kaku. Aku mencuba lagi. Gagal. Aku menoleh. Seiras aku. Terdampar. Baju biru itu. Sama dengan bajuku. Matanya sebulat mataku. Mengapa tidak bergerak. Adakah panggilan itu telahku sahut?

No comments:

Post a Comment