Tuesday, October 12, 2010

Selera Warisan

Ramadan tahun ini, saya hanya sempat menjamah bubur
pedas sekali sahaja kerana saya sampai di kampung
halaman pada penghujung Ramadan.
Belum cuba belum tahu. Mungkin itu ungkapan paling sesuai untuk saya ketika menghadiri Jamuan Aidilfitri anjuran Program Persuratan Melayu baru-baru ini. Lontong. Pertama kali saya gambarkan makanan yang dipenuhi dengan sotong. Rupanya gambaran saya meleset jauh. Lontong makanan istimewa bagi negeri di bahagian selatan Semenanjung Malaysia pada sambutan Aidilfitri dan mungkin pada hari-hari biasa. Kali pertama saya mencuba makanan ini, jiwa saya terus membawa saya mengenang kampung halaman. Bagi saya, rasa lontong ini begitu persis dengan rasa bubur pedas, makanan bermusim bagi masyarakat Melayu di Sarawak. Bubur pedas ini hanya boleh diperolehi pada bulan Ramadan sahaja dan tidak pernah lagi saya menikmati juadah ini pada bulan lain selain Ramadan. Bubur pedas merupakan hasil daripada 'bumbu pedas' iaitu serbuk untuk menghasilkan bubur pedas. Saya pernah membantu arwah nenek saya menyiapkan ramuan untuk 'bumbu pedas' ini. Sukar sekali. Beras dan pelbagai jenis rempah akan dijemur, kemudian dibakar di atas api yang kecil sebelum ianya dikisar halus. Bubur pedas ini bukan sahaja menyelerakan, tetapi bagi saya ada falsafah di sebaliknya. Penyediaannya yang rumit membawa falsafah sabar. Ramuannya yang pelbagai mungkin membawa falsafah kreatif masyarakat pemiliknya. Tapi yang pasti bubur pedas ini hanya boleh didapati pada bulan Ramadan sahaja, kerana mungkin bubur pedas identiti masyarakat Islam di Sarawak pada sambutan Ramadan seperti juga negeri lain yang mempunyai menu bubur iaitu bubur lambuk dan sebagainya.

No comments:

Post a Comment