Thursday, October 14, 2010

Anwar Ridhwan

Sebaik sahaja Dato' Dr. Anwar Ridhwan
melangkahkan kaki di bumi UKM, terus
saya rakamkan gambar bersama beliau.
Seperti dalam mimpi. Ini bukan mimpi yang belum pasti, tetapi mimpi yang benar-benar pasti. Pagi tadi sekitar jam 9 pagi, saya diberi kesempatan untuk menyambut kedatangan Dato' Dr. Anwar Ridhwan, Sasterawan Negara ke-10 sempena Majlis Bicara Karya Sastera. Seawal jam 8:30 pagi, saya dan rakan saya sudah menunggu ketibaan Sasterawan Negara ini. Hati saya berdebar-debar. Seorang tokoh besar yang begitu luas pengalaman dalam dunia sastera ini akan saya temui secara langsung di depan mata saya sendiri. Hampir 15 minit menunggu, saya mengecam nombor pendaftaran kereta yang telah saya sedia maklum. Sebaik sahaja Dato' Dr. Anwar Ridhwan melangkah kakinya keluar dari kereta, saya mendahului rakan saya menyambutnya. Saya ingin menjadi orang pertama di UKM untuk melihat wajahnya pada pagi itu. Saya teruja seketika. Wajahnya persis seperti yang terdapat dalam majalah Dewan Sastera yang pernah saya dapatkan daripada pensyarah saya iaitu Prof. Madya Dr. Mawar Shafei. Saya menyapa Dato' Dr. Anwar Ridhwan dengan penuh berhati-hati. Wajah beliau yang mashyur itu memberikan senyuman kepada saya dan rakan yang setia menunggunya. Kata-kata sapaan beliau begitu manis dan lembut sekali. Saya terpesona. Pengalaman Sasterawan Negara ini yang telah dikongsikan akan saya jadikan panduan kepada diri saya untuk lebih maju dan cemerlang dalam mempelajari ilmu sastera yang begitu indah ini.

No comments:

Post a Comment