Wednesday, February 2, 2011

Dua hari, Dua Tempat Sehari

Sepatutnya saya memakai baju merah.

Saya ingin secergas singa ini walaupun adakala mengganas

Saya suka yang merah.

Lihat, comel.

Kuning & Prosperity

Saya ambil kesempatan bergambar.

"Same pose with same place" What differents there?

Ini tempat dan masa yang berbeza, saya mungkin
bukan di Malaysia ketika ini.
Sambutan Tahun Baru Cina Tahun ini saya memaksa diri untuk terus bercuti di sini. Menyibukan diri sekali dua dengan aktiviti yang adakalanya berfaedah dan tidak. Hampir seluruh warga kampus merisik kembali kampung halaman yang ditinggalkan untuk ke pembukitan ilmu. Dan hampir seluruh warga PEMASRA mengabadikan kasih bersama kota UKM yang semakin sunyi. Adakala kita perlu menghentikan air yang mengalir walaupun ceritanya mungkin di luar akal. Membiarkan diri terus hanyut di dalam sangkar kasih dan memberikan ruang kepada mereka yang benar mahu dan yakin akan diri memimpin. Saya jarang rasa terpaksa. Semua saya terima. Tapi ada tingkah yang saya kurang gemar menjadi penonton. Mereka itu mereka yang berjaya, tetapi mengapa membiar diri dalam lingkungan kurang selesa. Saya biarkan masa berlalu. Sama ada pantas mahupun perlahan, saya tatap satu-satu jarum jam yang bergerak. Detik-detiknya kadang-kadang kedengaran apabila langkah kaki manusia semakin hilang. Saya bukan mengkritik setiap daun yang jatuh ke bumi. Tetapi saya hairan melihat daun-daun yang segar semakin cepat gugur sebelum masanya. Saya bukan mengulas setiap pohon yang patah ditiup angin, tetapi saya hairan mengapa patahnya semasa masih gagah. Saya bukan mengharap kasih pada bunga-bunga taman, tetapi saya khuatir apabila bunga mengeluarkan bau sebelum dihidu oleh kumbangnya. Maafkan saya, insan biasa.

No comments:

Post a Comment