Thursday, December 16, 2010

mencari Puteri

Saya enggan mahukan warna cerah seperti merah jambu ini,
tetapi biasanya warna inilah yang melambangkan tetang CINTA
(foto ini saya perolehi daripada blog ini)
Kadang-kadang, saya malas berbicara tentang cinta. Bersama rakan-rakan, rapat ataupun biasa. Mahu saja saya serahkan segalanya kepada Pencipta yang Agung. Tapi, takkan yang pipih datang melayang, yang bulat datang bergolek. Entah mengapa malam ini saya memanjakan jari-jemari saya menekan butang-butang petak ini tentang cinta. Baru-baru ini ketika berada dalam suasana kesibukan, saya rasakan perjalanan menghampiri cinta saya semakin dekat. Lirik matanya. Senyumnya. Kata-katanya tersusun. Sesekali menanyakan tentang peribadi saya yang tiada apa-apa ini. Hampir saya melafazkan kata-kata cinta padanya. Tapi saya tidak seberani Hang Tuah melafaz cinta pada Gunung Ledang. Teringat saya akan nombor telefonnya yang saya rayu darinya. Satu-satu nombor saya tekan perlahan memastikan butang yang ada pada telefon saya tepat. Pesanan yang sekali saya hantar berbalas. Rasa berputik cinta sesegar mawar mekar di taman. Terus kami berhubung malam itu. Setiap pesanan ada saja soalan dan jawapan. Yang pasti, malam itu saya cukup segar. Mengantuk? Hilang. Mungkin itulah penawar untuk mereka yang mencintai buaian tidur. Terus beberapa hari saya teruskan dengan kata-kata manis bermadah untuk si Puteri. Tapi semakin hari, katanya tidak lagi tersusun indah. Sesekali terasa di hati dengan katanya yang kurang menyedapkan. Mungkin aku tidak setampan pemuda yang baru sahaja lalu di hadapan kami. Aku seperti melayang di angkasa lepas. Sesekali singgah di Marikh dan sempat menyentuh Bulan. Aku dapat rasakan tentang kisah cintaku bukan untuk dibaca oleh si Puteri. Teruskan pujuk jiwa dan ragaku. Berundur terus daripada ruang pentas cinta itu. Mungkin bukan diriku Tuah yang dicari Ledang. Mungkin aku Jebat yang hanya menanti pancungan Tuah. Soal cinta, siapa saja boleh mempersoalkannya. Tapi aku, masih belum menemui soalan cinta, apatah jawapan untuk cinta. Mungkin esok cinta datang lagi?

No comments:

Post a Comment