Friday, January 11, 2013

Hujan & Hebat

Biar Hujan Mencurah Lagi
Hujan yang tak berhenti ini antaranya rahmat untuk semua. Bagi saya hujan ini menenangkan hati yang tiba-tiba penuh dengan rasa sakit. Tapi mungkin rahmat ini berbeza buat rakan-rakan lain. Ada yang sejuk dari kepanasan siangnya, dan mungkin ada sedap diulit tidur. Mungkin untuk makhluk lain, seperti tumbuhan segar disiram air dari langit yang suci. Antara nikmat yang diberikan Tuhan, jarang kita menghitung nikmat-nikmat yang telah diperoleh dahulu. Saya sendiri, ya. Jarang sekali. Melihat kejayaan orang lain, terdetik rasa keinginan. Dan sungguh saya tidak pernah merasa dengki. Tapi kadang-kadang, seolah-olah orang itu cuba menunjukkan kelebihan dirinya tanpa kita perlukan. Saya memikirkan tentang perubahan dalam diri seseorang. Mungkin, kerana dirinya sudah merasakan hebat. Duduk dan berdirinya hanya dengan orang tertentu. Saya pun pada aras yang sama. Tetapi perlukah kita menunjukkan kehebatan diri kita? Semua perjalanan diri dipaparkan seolah-olah matlamatnya untuk menyatakan dirinya hebat. Saya hairan sehari-hari ini. Mengapa perlu sikap yang demikian. Bukankah Allah telah menciptakan diri kita yang hina? Dan mengapa kita menyombongkan diri hanya untuk dipandang hebat. Oh hujan yang mencurah, segar dan sucikan hati kami yang kotor.

No comments:

Post a Comment