Friday, March 25, 2011

Ini amanah, Bukan Tujuan

Samad melihat ke arah keliling yang semuanya memerhatikan segala gerak-gerinya. Pasti semua memerhati dirinya. Kesalahannya itu, adakala dirinya sendiri menyalahkan khilaf yang dilakukannya. Aku tidak pasti. Mahu melihat dirinya seadanya, atau aku lepaskan pandanganku pada titik-titik lain pada ruang itu. Sesekali aku terdengar ketukan yang tadinya halus semakin memberanikan diri. Ada suara kurang enak dari luar pintu itu. Aku pasti, sesekali ejaan namaku dihitung satu persatu oleh mereka. Aku membiarkan diri di dalam ruang itu. Senyap dan kadangkala gelisah. Tapi aku perlu mendengar tiap kata itu dari awal sampai ke hujungnya. Ada suara kurang gemar. Salah aku atau mereka? Andai aku katakan salah mereka, pasti mereka mengatakan aku tidak mahu mengaku kesalahan. Tapi andai aku mengatakan salah diriku, pastinya mereka senyum kepuasan kerana kata-kata mereka itu disangka benar. Padahal mereka bukan siapa-siapa. Dulunya hanya anak-anak kecil di ruang lorong itu. Sekarang cantik besar berkembang. Sesekali pandai menyapu bau pada setiap yang lalu. Adakah dirimu sewangi kuntuman mawar di taman firdausi? Hebatkah dirimu umpama Yusuf melukakan tangan pemotong-pemotong buah hanya sekali lalu? Atau dirimu menyangka ada gambar pada ruang sangkutan itu akan terpampar wajahmu? Ini amanah sayang, bukan tujuan. Andai hari ini aku bangga kerana pangkat dan darjat, nescaya esok atau lusa celaka menimpaku. Aku bukan siapa-siapa, insan lemah di sebalik kata. Dan dirimu sayang, ingatlah tempat mu tidak seselesa mereka. Ada masa jika ku jatuhkan diriku di lembah gaung itu, nescaya dirimu sayang, ku tarik sekali ke gaung ini, agar ada yang lain terus di atas laluan itu. Kerana semuanya bukan milik diriku dan dirimu. Ada laluan untuk mereka semula. Maaf sayang.

No comments:

Post a Comment